Тайната на моя успех е, че съм посветен на работата си - I част
По какви критерии избирате точно кой сериал да продуцирате?
- Понастоящем това са опитът, проучванията и рейтингът. Взимам ги под внимание и разсъждавам кое би се харесало на зрителите и кое не. Вече 40 години се занимавам с тази дейност, а през последните 10 продуцирам предимно романтични комедии. За да е успешна една поредица, трябват добри актьори, но най-важното е да има химия между тях. Например в „Свободен дух“ това е аурата, магията, която се получава, когато Джан и Демет се приближат плътно един до друг. Този ефект, енергия, химия създаде взаимодействието между тях и зрителите. Най-общо казано, за да е сполучлива продукцията, трябва да имате хубава история, добър актьорски състав и място за снимки, отличен режисьор и продуцент. През последните години моят най-голям успех е, че привлякох Джан Яман в агенцията, тъй като забелязах огромния потенциал, който притежава.
Какво трябва да има в един сценарий, за да го предпочетете пред друг?
- В Турция вече има професионални сценаристи. Например за „Bay Yanlış“ знаех, че ще поверя главната мъжка роля на Джан Яман. Затова разговарях с всички професионални сценаристи, търсейки подходящ сценарий за него. Накрая се спрях на този, който ми хареса най-много. За поредицата „Bay Yanlış“ избрахме да работим с Аслъ Зенгин. Тя е отличен сценарист и вече имахме съвместни проекти. Неин е сценарият на „Стая 309“ и епизодите от 14-ти до 35-ти на „Свободен дух“. Вече познаваме езика на тялото на Джан Яман, неговата стойка, изражение. Сценаристът трябваше да адаптира историята спрямо неговата визия.
В „Свободен дух“ доминират сцени и диалози, които са характерни за турската култура, докато в „Bay Yanlış“ се забелязва по-съвременно поведение. Придържането към международния стандарт винаги ли е печеливш избор?
- Да, така е. В „Свободен дух“ на преден план излиза местната култура - семейството, майката на Санем, бащата, сестрата, махалата, момиче със скромно потекло, богато момче. Това е проект, който отразява турските традиции. За „Bay Yanlış“ направихме точно обратното. Защо? След като видяхме успеха, който „Свободен дух“ постигна в чужбина, осъзнахме, че не можем да направим още една продукция, ориентирана само към турския пазар. Оттук дойде и решението да се подходи към новия сериал с по-съвременна визия, за да достигне до повече държави. Това беше мой избор. „Bay Yanlış“ е проект без стереотипи, без клишето „бедно момиче, богато момче“. И двамата герои са финансово независими, и двамата работят. Обикновено зрителите, които гледат романтични ни поредици са във възрастовия диапазон 12-19 години. Тук се насочихме към мъже и жени над 20-годишна възраст. Разбира се, това е сериал, който може да се гледа и от деца. Целта ни беше да достигнем по-висока възрастова група.
Проучвате ли пазара, когато ви предстои да вземете нови решения?
- Да, разбира се. Винаги правя задълбочени проучвания. В Gold Film никога нищо не се оставя на случайността. Взех под внимание и разговорите, които проведох с няколко телевизионни журналисти в Кан. Техните аргументи допринесоха за окончателното ми решение.
Да разбираме ли, че решението „Bay Yanlış“ да има по-съвременно представяне е следствие на вашия избор?
- И също така да се даде възможност на Джан Яман да популяризира имиджа си на международно ниво. Ето защо нашата цел беше да достигнем до по-възрастна аудитория. Това обаче беше рисковано за нас. „Bay Yanlış“ получи по-нисък рейтинг от „Свободен дух“. В бъдеще смятаме предварително да сключим договори с други държави. Продуцирането на сериали за турски канали е много рисковано. Ние покриваме дефицита от продажбите в Турция, благодарение на продажбите в чужбина.
Колко струваше „Bay Yanlış“?
- Беше много скъп. Всеки епизод се продаваше на канала за 110 000 евро. Разходите обаче бяха по-високи, около 140 000 евро. Хонорарите на актьорите са най-голямото перо.
Имахте ли правни проблеми с Kanal D?
- Много телевизионни канали се интересуват от проекти с Джан Яман. Когато започна подготовката на „Bay Yanlış“, както Kanal D, така и Fox, проявиха заинтересованост към продукцията. Тъй като имахме противоречия с Kanal D, предпочетох Fox. С Kanal D не сме имали нито договор, нито споразумение. Разговаряхме два пъти, оформихме проект на договор, но имахме несъгласия и съмнения по някои от точките. Поради тази причина предпочетохме Fox. От Kanal D не останаха доволни от решението ни и предявиха иск да се спре излъчването на първите два епизода. Освен това Kanal D искаше директно да продаде сериала в чужбина, а аз желаех с това да се заеме Global Agency Izzet Pinto. Това е основната причина да го продам на Fox.
II част